"Minister: Harkantenne moest toch op dak blijven staan!"
.M.
2007-01-11 13:12:09 UTC

Minister: Harkantenne moest toch op dak blijven staan!

De analoge etherfrequenties zijn eind vorig jaar
uitgeschakeld en om die reden is er een intense
overheidscampagne gevoerd onder het motto “de harkantenne
kan van het dak af” Toch is de overgang niet helemaal
vlekkeloos verlopen omdat er ontvangstproblemen zijn in
sommige gebieden. Minister van der Hoeven laat vandaag weten
dat dat juist komt “omdat men de harkantenne van het dak
heeft gehaald”.

De overheid heeft in de maanden voorafgaand aan de
uitschakeling van het analoge ethersignaal een zeer
uitgebreide campagne gevoerd om het publiek hiervan op de
hoogte te brengen. De kern van deze door overheidsambtenaren
bedachte campagne, was dat de ouderwetse harkantenne van het
dak af kon. Immers zou na de digitale omschakeling een
decoder in combinatie met een simpel klein sprietje
binnenshuis, volstaan om perfect beeld te krijgen.

Gebrekkig signaal
In veel gevallen is in de praktijk gebleken dat het echter
juist onverstandig was om de harkantenne van het dak te
halen. Immers vangt zo’n antenne veel sterkere signalen op
uit de ether en dat is vaak toch noodzakelijk. De dekking
van het digitale ethernetwerk is namelijk verre van
optimaal. Enkel op plekken in de Randstad waar veel
zendantennes staan zijn de door KPN verspreide signalen met
een kleine binnenantenne goed op te vangen. Een test van de
redactie op locatie in Noord-Brabant (niet ver van het
Zuid-Hollandse Gorinchem) met een versterkte binnenantenne,
gaf aan dat het onmogelijk bleek om de signalen van Omroep
Brabant en Nederland 1 te ontvangen. Deze worden voorlopig
voor bijna heel Brabant vanuit Lopik uitgezonden.

Voorlichting niet goed
Minister van der Hoeven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
onderschrijft dat er minimaal enkele honderden gevallen
waren die ontvangstproblemen hebben. Uitermate opmerkelijk
is dat zij daaraan toevoegt dat veel mensen geen sterk
genoeg signaal hebben omdat zij hun oude harkantenne van het
dak hebben gehaald en dát was nu juist wat de overheid in de
voorlichtingscampagnes als slogan heeft gebruikt! KPN is
bezig de betroffen huishoudens proberen te helpen.

Wie overigens geen goede ontvangst voor elkaar krijgt kan
een aangeschafte Digitenne-decoder altijd retourneren en
kiezen voor de oplossing die de meeste zekerheid biedt,
namelijk satellietontvangst via Canal Digitaal. Dit levert
overigens ook beduidend betere beeldkwaliteit op die minder
storingsgevoelig is dan de zwakke digitenne-signalen.
[JHV/Radio.NL]

11-01-2007 10:40:40

Bron:
http://www.radio.nl/2003/home/medianieuws/010.archief/2007/01/115330.html
Jantje Buffertrap
2007-01-11 13:34:38 UTC
Post by .M.
[...]
Ik lees dat bericht overal maar er is geen een journalist die snapt dat dit
ONZIN is.

De hark-antenne's die op het dak stonden waren
HORIZONTAAAL gepolariseerd. Terwijl Digitenne VERTICAAL is gepolariseerd.
De opstelplaatsen van de digitenne-zenders zijn vaak NIET dezelfde als die
vd analoge zenders.

Dus die hark antenne moet EN 90 graden worden gedraaid EN en vaak anders
gericht worden.

Hoezo de harkantenne moet op het dak blijven?
Volgens mij zijn de kosten van een nieuwe harkanttenne (bedoeld wordt
Yagi-antenne) net zo hoog als een oude draaien en richten, daar de grootste
kostenpost het arbeidsloon is. Het dak op etc.
(Dit is overigens de juiste dag om met dit bericht te komen, prima weertje
om het dak op te gaan)
Jack Donio
2007-01-11 17:36:22 UTC
Waarmee de minister bedoelde te zeggen
dat in de meeste gevallen de ontvangst met een verkeerd gepolariseerde
foutief uitgerichte antenne altijd nog een stuk beter is dan met dat
tandestokertje
op de ontvanger zelf
om het dak op te gaan)
wim
2007-01-11 20:08:44 UTC
Post by Jantje Buffertrap
[...]
De minister heeft in dit geval gelijk. Wij verkopen buiten de randstad
(omg. Kampen) van het begin dig. decoders en wij hebben ondanks de
slechte signaal sterkte hier, nog niemand gehad die met een verkeerd
gerichte en verkeerd gepolariseerde antenne geen goede ontvangst had.
Tussen haakjes er zijn nog legio zenders dit op dit moment nog
horizontaal uitzenden.
De hele exercitie met de invoering van dig. land Tv is weer eens zo'n
voorbeeld van een klungelige voorbereiding en uitvoering, waar onze
overheid patent op lijkt te hebben.
Delta electronics kampen
EL PIÑO
2007-01-11 21:27:51 UTC
Post by Jantje Buffertrap
Ik lees dat bericht overal maar er is geen een journalist die snapt dat dit
ONZIN is.
Net zoals ze niet inzagen dat 'de hark kan van het dak' onzin was.
Echter is dit minder onzin, want een horizontaal gepolariseerde antenne
zal in Nederland, waar er altijd kaatsing is door steden et al, beter
werken dan zo'n lullig binnenantenne'tje.
Post by Jantje Buffertrap
[...]
Niet waar in de gebieden waar je nog een antenne op het dak nodig hebt
om de zenders te kunnen ontvangen. Daar is Digitenne op de tijdelijke
frequentie's gewoon horizontaal gepolariseerd.
EP
Jantje Buffertrap
2007-01-12 15:12:33 UTC
Post by EL PIÑO
Post by Jantje Buffertrap
[...]
Ik wist niet dat het tijdelijk hor. was, hier in de Randstad is het wel
vert.

Overigens verklaart de horizontale pol. dus de slechte ontvangst met de
bijgeleverde antenne, die normaal dus .....vert. staat. Weten de mensen dat
ook, en dat je beter het dingetje een kwartslag moet draaien, tijdelijk????
Rene Neefjes
2007-01-12 15:23:17 UTC
Post by Jantje Buffertrap
[...]
De publieken via digitenne zijn tijdelijk nog horizontaal.

Draaien en richten van de antenne kan je gemakkelijk zelf.
Scanner
2007-01-12 18:41:13 UTC
Post by Rene Neefjes
Post by Jantje Buffertrap
[...]
Behalve in de buurt van
Irnsum
Arnhem
Wieringermeer
Goes
Lopik
Roermond
Eys
Maastricht
Markelo
Lelystad
Hoogezand
Zwolle
Ja jouw verhaal klopt echt :)
Knisten
2007-01-11 18:01:25 UTC
Post by .M.
[...]
Het grootste probleem bij zulke technische omschakelingen is, dat de
richtlijnen door ambtenaren worden uitgevaardigd die de balle verstand
hebben van hoogfrequent techniek. Heb zelfs verklaringen gelezen dat de
antenne niet geschikt was omdat het signaal nu digitaal was in plaats van
analoog .Daar zakt je broek toch vanaf..
Had het aan de echte techneuten gevraagd of elke willekeurige zendamateur
en je had het goede antwoord kunnen geven.
Hier in het Zeeuwse zijn veel mensen in het buitengebied die niet
aangesloten zijn op de kabel en dus nog een harkantenne hebben. De
uitzendlokatie is nog steeds de zender Goes dus met 90 graden draaien naar
verticale polarisatie waren deze mensen geholpen geweest. Nee ze worden
wijs gemaakt om die hark maar van het dak te halen en door wie...
door harken.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Posted from http://www.iRadio.be
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Jan de Vries
2007-01-11 18:52:21 UTC
Post by Knisten
Post by .M.
[...]
In Zeeland moet de antenne nog steeds horizontaal staan hoor.
Pas als de antennes op de toren in Goes zijn vervangen gaat KPN
vertikaal uitzenden.

Zie ook:
http://www.radio.nl/fmtv

Jan
ik
2007-01-11 20:58:51 UTC
Hier in noord oost brabant gewoon je oude mastje gebruiken. ik heb nu 39
vrij te ontvangen kanalen veel duits en twee belgen en omroep brabant
limburg gelderland en utrecht veel meer dan we voorheen analoog hadden. dus
die commercielen hoeven bijna niet meer erbij.
Jan
Christa
2007-01-12 07:58:11 UTC
Post by Knisten
[...]
Mijn schoonouders (in de buurt van Zaamslag) hebben niks aan het
harkje gedaan maar inmiddels gewoon prima ontvangts. Via het harkje.
Christa
Jan de Vries
2007-01-12 08:05:06 UTC
Post by Christa
Post by Knisten
[...]
In Februari zullen ze dat harkje wel moeten draaien. De zenders op de
mast in Goes gaan dan vertikaal in plaats van horizontaal uitzenden.

Jan
Christa
2007-01-12 08:15:44 UTC
Post by Jan de Vries
Post by Christa
Post by Knisten
[...]
We houden het in de gaten.
Christa
GL
2007-01-13 11:31:48 UTC
Post by Christa
Post by Jan de Vries
Post by Christa
Post by Knisten
[...]
Verstandig, want voordat dat 'om' gaat moet (IIRC) eerst de operatie aan de
mast in Goes met de helikopter uitgevoerd worden. Zie radio.nl/fmtv .
--
mvg,
Giovanni.
Christa
2007-01-13 22:23:44 UTC
Post by GL
Post by Christa
Post by Jan de Vries
[...]
Het zijn sowieso geen grote kijkers, er gaan dagen voorbij dat de tv
niet aan gaat :)

Gelukkig was er een vriendelijke buurman die een en ander heeft
ingesteld.

9 februari zijn wij er weer, dan kan ik even kijken of het nog werkt.
Christa
Windmolen
2007-01-11 21:29:33 UTC
Post by .M.
[...]
<KNIP>

Heeft iemand nog een URL of zo als bewijs dat de overheid een dergelijke
slogan heeft gebruikt?

Jan
Rene Neefjes
2007-01-12 15:19:19 UTC
Post by Windmolen
Post by .M.
[...]
Inderdaad,dat heeft de overheid nooit geroepen,maar de heren voorlichters en
pers.
Scanner
Wel eens van Google gehoord -)
.M.
2007-01-13 13:24:02 UTC
Post by Scanner
Post by Windmolen
Post by .M.
[...]
Veel sites zijn verbeterd waar er eerst fouten stonden. De foute slogans vind
je dan niet zo makkelijk meer. Tevens slaat Google geen radio, tv en kranten
advertentie campagnes op...

Via http://www.archive.org kan soms nog wat gevonden worden wat inmiddels
niet meer op de site zelf staat. En anderen en ik hebben hier in de groepen
ook wel geschreven over de domme fouten in de media voor de omschakeling.

Er zijn in ieder geval enorme blunders zijn gemaakt door de pers hierover.
Inclusief omroepen als bijvoorbeeld de NOS, welke zelf notabene afhankelijk
zijn van antenne's.

M.
Windmolen

Jan
Jan de Vries
2007-01-13 22:09:06 UTC
Post by Windmolen
Post by Scanner
Post by Windmolen
[...]
Ik heb de officiele folder van postbus 51. Hierin staat alleen
dat er voor de ontvangst van digitale ethertelevisie een decoder
nodig is. Dat de hark van het dak kan staat niet in deze folder.
Op postbus51.nl is de folder in pdf te downloaden en te bestellen.
Naar mijn mening is de voorlichting in kranten zeer onder de maat
geweest. Ik heb de redactie van de Volkskrant diverse malen op
onjuistheden in de berichtgeving gewezen, echter zonder succes.
Zelfs na de omschakeling gaat de onjuiste berichtgeving door.
Zoek op telegraaf.nl eens op ' uitschakeling analoge zenders '
en kijk naar het fotobijschrift.
Als laatste geef ik de link:
http://www.trouw.nl/laatstenieuws/ln_binnenland/article297643.ece/Antenne_kan_van_dak_af

Groeten,

Jan de Vries
GL
2007-01-14 10:17:31 UTC
Post by Jan de Vries
Post by Windmolen
Post by Scanner
Post by Windmolen
[...]

Weer terug naar de overheid,
Geen bewijs, maar wel een ongelukkig geval was www.signaalopdigitaal.nl.
Bij de FAQ van die site, en dan het gedeelte over de antenne, staat nu wel
o.m. het volgende:

[begin citaat veel gestelde vragen signaal op digitaal]
Ik ben overgestapt op digitale ethertelevisie, kan ik mijn antenne van het
dak halen?

Als u heeft gekozen voor televisieontvangst via de digitale ether, dan is
het verstandig om de antenne op het dak te laten staan. Het is mogelijk dat
u die antenne nodig hebt voor de ontvangst van het digitale ethersignaal.
Overleg bij het overstappen naar digitale ethertelevisie dan ook altijd
eerst met uw aanbieder van digitale ethertelevisie of de antenne van het
dak kan.
[/einde citaat]

... maar ik meen me toch echt te herinneren dat deze behoorlijke taal er
zeker niet de hele periode van voor de ASO stond.
(nee, dat betekent niet a-sociaal, maar 'analogue switch-off').

Als je dan nog eens terugkijkt naar de index van antenne-vragen uit de FAQ
en daarbij bovenstaande vraag en antwoord weglaat, dan valt devraag over
het weghalen van de antenne wel degelijk meer op :-(
--
mvg,
Giovanni.
Wim
2007-01-14 20:13:05 UTC
Post by Windmolen
http://www.telegraaf.nl/binnenland/40005281/Antenne_kan_van_dak_af.html
http://www.ad.nl/economie/article512037.ece
Jan de Vries
2007-01-14 22:58:11 UTC
Post by Windmolen
Post by Windmolen
Post by Windmolen
Post by Scanner
Post by Windmolen
[...]
Wim, windmolen vraagt om officiële publicaties c.q. persberichten
van de overheid waarin staat dat de hark van het dak af kan.
De dagblad redacties begrijpen sowieso niets van de ouderwetse ether.

Jan
Windmolen
2007-01-15 09:31:07 UTC
Post by Windmolen
Post by Windmolen
Post by Windmolen
Post by Scanner
Post by Windmolen
[...]
Dank naamgenoot. Ik heb het inderdaad over officiele publicaties. Als we die
vinden, kan ik misschien voor wat commotie zorgen. Al constateer ik in mijn
werk dat er nauwelijks nog problemen zijn met de overschakeling....

Jan

Wim K
2007-01-11 23:30:16 UTC
Post by .M.
[...]
Ik lach me rot!! Weer een bewijs wat voor nitwits de campagnes hebben
gedaan. Hoe vaak is er wel niet voor gewaarschuwd? En niet slechts op deze
plaats? Niettemin, die antennes op het dak waren slechts ten dele nog te
gebruiken. Omdat ze allemaal horizontaal staan opgesteld. En een studie in
Engeland heeft aangetoond dat de polarisatie voor digitale signalen in
sommige gevallen bijzonder kritisch kan zijn. Maar ik heb in Nederland met
een horizontaal campingantennetje overigens wel goede ontvangst,
onversterkt nog wel. Maar dat is hier, elders kan het natuurlijk anders
zijn.
Digitenne, overal kristalhelder, vlijmscherp beeld in "digitale
kwaliteit"!! Zo is men voor de gek gehouden en nog immer gaat deze
schertsvertoning door. Geinitieerd door een organisatie die niet eens een
digitaal telefoonnetwerk behoorlijk in de lucht weet te houden. Een
collega van mij heeft notabene 4 weken zonder VOIP gezeten, terwijl het
probleem simpel kon worden opgelost. Maar de know-how door meeste
medewerkers ontbreekt gewoonweg. Een verkoopapparaat van hier tot gunter.
Een serviceapparaat dat in een vingerhoed past. Fij hé, die
privatiseringen! En zo kan ik ook nog wel een verhaaltje over UPC
openbaren. Maar dan ram ik van pure frustratie de toetsen weer uit het
toetesenbord hier.

Wim K.